Veelgestelde vragen
Hoe kunnen we u helpen?
Zoek uw vraag hieronder of neem contact met ons op.
Heeft u nog vragen? Dat kunnen wij ons goed voorstellen. Daarom hebben we de meest voorkomende vragen voor u op een rijtje gezet. Staat uw vraag er niet tussen? Dan staan onze collega’s van de klantenservice voor u klaar.

Over het aanbod & algemeen
Intermaris wil haar woningen verduurzamen. Dit geldt ook voor uw appartementencomplex. Daarnaast wil Intermaris u helpen om geld te besparen op uw stroomkosten. Een mooie manier om dit te doen is door zonnepanelen. Zonnepanelen zijn goed voor het milieu en kunnen u een hoop geld schelen. Win-win dus!
Dit hangt van een aantal dingen af. Samen met Intermaris selecteren wij gebouwen die geschikt zijn voor zonnepanelen. Het kan zijn dat uw woongebouw niet geschikt is. Het kan ook zijn dat uw wijk later nog aan de beurt komt. Is uw woongebouw geschikt voor zonnepanelen? Dan krijgt u hier vanzelf post over. Wilt u meer weten? Dan kunt u ons altijd even bellen.
De Zoncorporatie berekent hoeveel zonnepanelen op uw dak passen. Ze houden rekening met dakramen, pijpjes of andere zaken op het dak. Ze kijken ook naar de schaduw die mogelijk op de zonnepanelen zou vallen door bijvoorbeeld bomen. Op basis van deze gegevens wordt bepaald hoeveel zonnepanelen op uw dak passen en hoe ze de meeste energie gaan opwekken. Het aantal zonnepanelen dat op het dak van uw woongebouw past, wordt verdeeld onder u en uw buren.
Intermaris koopt de panelen en betaalt voor de installatie en het onderhoud. De zonnepanelen zijn daarmee eigendom van Intermaris. Om de zonnepanelen te gebruiken betaalt u € 15,47 voor 4 zonnepanelen per maand of € 14,38 voor 3 zonnepanelen per maand. Dit bedrag betaalt u in de servicekosten. Alle stroom die de panelen opwekken is voor u.
In de brief staat aangegeven tot wanneer u de tijd heeft om u aan te melden. Wanneer de inschrijving is gesloten, maken we een installatieplanning. U krijgt dan een brief met meer informatie. Als uw meterkast in de woning zit, maken we een afspraak met u. Zit uw meterkast buiten de woning, bijvoorbeeld op de galerij? Dan hoeft u soms niet eens thuis te zijn voor de werkzaamheden. Na de installatie controleren we of alles goed werkt en melden wij uw woning aan bij de netbeheerder, zodat die weet dat je stroom teruglevert. Meer informatie over wat u kunt verwachten leest u hier.
Als u verhuist, blijven de panelen op het woongebouw liggen en kan de volgende huurder er gebruik van maken. Wanneer de huurovereenkomst van uw woning eindigt, eindigt ook uw overeenkomst voor de zonnepanelen.
Wilt u niet benaderd worden? Dan kunt u dit binnen 5 werkdagen na ontvangst van het aanbod doorgeven via belmeniet@dezoncorporatie.nl.
Kosten, besparing & andere geldzaken
De zonnepanelen en de installatie kosten u helemaal niks. U betaalt wel € 15,47 voor 4 zonnepanelen of € 14,38 voor 3 zonnepanelen per maand aan servicekosten. Op deze pagina vindt u uitleg over het besparen van geld met zonnepanelen.
U betaalt vanaf het moment dat de zonnepanelen op uw dak liggen en stroom opwekken.
In de brief die u van ons hebt gekregen, leest u hoeveel panelen u kunt huren en wat de stroomopbrengst in kilowattuur (kWh) is. Kijk nu eens op de jaarafrekening van uw energieleverancier. Verbruikt u meer stroom (kWh) dan de opbrengst van de panelen? Dan is het huren van zonnepanelen voordelig voor u. Verbruikt u minder stroom dan dat de panelen opwekken? Dan kan uw voordeel lager zijn. In dat geval kunt u altijd contact met ons opnemen. Wij rekenen graag met u mee.
Iedereen in Nederland betaalt belasting over het aantal kWh dat wordt afgenomen bij de energieleverancier. Op de jaarnota van uw energieleverancier kunt u zien hoeveel energiebelasting u betaalt. Wanneer u zonnepanelen heeft, neemt u minder kWh af bij uw energieleverancier. Hierdoor gaat de energiebelasting die u moet betalen omlaag als u zonnepanelen heeft.
Daarnaast ontvangt iedereen in Nederland ook een teruggave van de energiebelasting. Hierbij wordt gekeken naar het aantal dagen per jaar waarop u energie gebruikt. Zelfs met zonnepanelen blijft u nog steeds klant bij uw energieleverancier en blijft u ook energie afnemen. Dit betekent dat de teruggave energiebelasting die u ontvangt, hetzelfde blijft ook als u zonnepanelen heeft.
Uw voordeel wordt hierdoor dus groter. U hoeft minder energiebelasting te betalen en daarnaast krijgt u evenveel weer terug.
Dan koopt u de overige stroom nog van uw energieleverancier. Zo heeft u altijd de stroom die u nodig heeft.
Dan kan de besparing op uw energierekening iets lager zijn.
Ja. De besparing op uw energierekening door de stroomopwekking met zonnepanelen is hoger dan uw servicekosten, als uw stroomgebruik gelijk blijft. Let op: aan de verwachte besparing kunnen geen rechten worden ontleend. Uw besparing is afhankelijk van uw persoonlijke stroomverbruik en hoeveel u hiervoor betaalt. De kosten die u betaalt aan uw energieleverancier kunt u vinden op uw jaarnota.
Wij berekenen van tevoren een geschatte opbrengst van de zonnepanelen. Zoals hierboven uitgelegd is uw eigen stroomverbruik van belang. Daarnaast kunt u kijken naar uw energietarief. De verwachte netto besparing is berekend aan de hand van een gemiddeld tarief. Voor dit gemiddelde kijken we naar de stroomprijs van de grote energieleveranciers in Nederland (Vattenfall, Eneco en Essent).
Benieuwd hoe wij de berekening maken? Op deze pagina leggen we het uit.
Ja, dat kan! Als u direct wilt beginnen met het besparen op uw energierekening kunt u uw maandbedrag direct na installatie verlagen bij uw energieleverancier. Wij raden u aan om dit maandbedrag te verlagen met de servicekosten die u betaalt voor de zonnepanelen. U kunt er ook voor kiezen om het maandbedrag niet te wijzigen. U krijgt dan aan het einde van het jaar – bij gelijk verbruik – geld terug van uw energieleverancier.
De afgelopen tijd is er veel veranderd in de stroomprijs. Als de stroomprijzen van de energieleveranciers dalen, dan zal de verwachte besparing ook dalen. Omgekeerd geldt hetzelfde; als de prijzen van de energieleveranciers stijgen, dan zal de verwachte besparing ook stijgen.
In onze berekeningen maken we gebruik van een gemiddeld tarief. Voor dit gemiddelde kijken we naar de stroomprijs van de grote energieleveranciers in Nederland (Vattenfall, Eneco en Essent).
Ja, u kunt gewoon bij uw vertrouwde leverancier blijven. Ook overstappen naar een andere energieleverancier is geen probleem.
U heeft naast de zonnepanelen ook altijd nog een contract met een energieleverancier nodig. Verbruikt u namelijk meer stroom dan de panelen opwekken? Dan koopt u de overige stroom nog van uw energieleverancier. Ook de stroom die u in de nacht gebruikt, koopt u van uw energieleverancier, aangezien de zonnepanelen ‘s nachts geen stroom opwekken.
In het antwoordformulier van Intermaris vindt u ook de looptijd van het contract.


Stroomopbrengst & salderen
De berekening van de verwachte stroomopbrengst doen we met speciale software. Onze mensen zijn ervoor opgeleid om dit zo goed mogelijk te berekenen. In het programma kijken we naar de oriëntatie van het dak en of er schaduw op het dak valt. Ook kijken we naar het gemiddeld aantal zonuren. Zo komen we op een goede schatting van de opbrengst.
Nee, de stroomopbrengst verschilt elk jaar een klein beetje. Er is nou eenmaal niet elk jaar exact evenveel zonlicht. Dit wijkt gemiddeld maximaal 5% af. Als het bewolkt is wekken de zonnepanelen nog steeds stroom op, alleen minder veel dan op een zonnige dag. De werking van zonnepanelen neemt elk jaar ietsje af. Dit is zo’n 0,5% per jaar.
Dan levert u de overige, niet-gebruikte stroom terug aan uw energieleverancier. Hiervoor ontvangt u van uw energieleverancier een teruglevertarief. Dit tarief verschilt per energieleverancier.
Overdag, wanneer de zon schijnt, wekken zonnepanelen energie op. Vaak gebruikt u deze stroom niet direct. De stroom wordt dan teruggeleverd naar het energienet. ’s Avonds, als de zonnepanelen geen stroom opwekken, gebruikt u weer stroom van het energienet. De stroom die u overdag teruglevert én die u in de avond weer gebruikt, worden tegenover elkaar weggestreept. Dit heet salderen.
Wij kijken van tevoren of het elektriciteitsnet in uw wijk zwaar genoeg is om stroom terug te leveren, ook op dagen dat er veel stroom wordt opgewekt. Wanneer dit niet het geval is, doen wij u geen aanbod voor zonnepanelen.
Op de pagina info.dezoncorporatie.nl/terugleverkosten leggen we meer uit over terugleverkosten en de toekomst van de salderingsregeling.
De energieleveranciers en netbeheerders willen voorkomen dat er veel stroom terug het stroomnet op gaat. Zij willen graag dat mensen de stroom van de zonnepanelen direct gebruiken. U bent daarom altijd het voordeligst uit als u overdag uw elektrische apparaten aanzet in plaats van ’s nachts.
- Zo kunt u bijvoorbeeld uw wasmachine, droger en vaatwasser zo instellen dat deze overdag draaien in plaats van ’s nachts. Het is verstandig om deze apparaten niet allemaal tegelijkertijd aan te zetten, maar afwisselend na elkaar.
- Daarnaast kunt u uw apparaten zoveel mogelijk overdag opladen in plaats van ’s nachts.
Zo gebruikt u de stroom die de zonnepanelen opwekken direct en hoeft u de stroom niet terug te leveren aan het stroomnet. ’s Avonds en ’s nachts neemt u dan minder stroom af van het stroomnet.
Intermaris zet zich in voor betaalbaar wonen. Daarom willen ze dat jij voordeel hebt en behoudt van zonnepanelen. Om deze reden is het aanbod zo voordelig, dat u nog steeds kunt besparen zonder de salderingsregeling.
Installatie
Nadat we alle aanmeldingen binnen hebben van bewoners die graag zonnepanelen willen, maken wij een planning voor de installatie. Zodra we weten wanneer u aan de beurt bent, maken we een afspraak met u.
Meestal wel. Bij appartementen waarbij de meterkast op de galerij zit, geldt soms een uitzondering. U ontvangt hier dan informatie over. De installatie duurt een paar uur. Wilt u meer weten over de installatie? Klik dan hier.
De installateur van de Zoncorporatie komt op de afgesproken dag en tijd langs. De installateur plaatst de zonnepanelen op het dak. Daarna begint de installatie in uw meterkast en trekt de installateur een kabel naar het dak. Dit duurt ongeveer 2 uur. Na de installatie krijgt u meteen uitleg hoe alles werkt en hoe u kunt zien wat u gaat besparen. Kiest u zelf niet voor zonnepanelen? Dan kan het ook zijn dat de Zoncorporatie werkzaamheden moet uitvoeren in uw meterkast. Dit is nodig om uw onderburen of de centrale voorzieningen aan te sluiten op de zonnepanelen.
Het kan zijn dat uw onderburen wel zonnepanelen willen. In dat geval moeten we door uw meterkast om bij de meterkast van de onderburen te komen. In dat geval maken we een afspraak met u.
We hopen dat alles rondom de installatie van de zonnepanelen goed is verlopen. Wilt u toch een klacht indienen of schade melden? Dan vragen we u om ons formulier in te vullen op https://info.dezoncorporatie.nl/klacht/.
We vinden het altijd leuk om te horen wanneer onze collega’s goed werk hebben geleverd. U kunt ons hierover mailen naar info@dezoncorporatie.nl.


Onderhoud panelen & storingen
Wij plaatsen een opbrengstmeter in uw meterkast. Met deze meter kunt u elke dag zien hoeveel stroom uw zonnepanelen opleveren. Ongeveer twee weken na de installatie krijgt u per e-mail inloggegevens voor het monitoringsportaal. Bent u uw inloggegevens vergeten of heeft u deze een maand na oplevering nog niet ontvangen? Neem dan contact met ons op.
De Zoncorporatie is verantwoordelijk voor het onderhoud de zonnepanelen. Hiervoor werken we samen met Solarminds. Zij lossen storingen kosteloos voor u op. De werking van de panelen kunt u zelf controleren via de opbrengstmeter in de meterkast en in het monitoringsportaal. De Zoncorporatie en Solarminds houden ook de opbrengst van de zonnepanelen in de gaten. Verandert de opbrengst onverwacht? Dan neemt de Zoncorporatie of Solarminds contact met u op.
In uw meterkast komt een opbrengstmeter te hangen. Deze opbrengstgegevens komen ook bij ons terecht. Wij controleren zo of uw panelen genoeg stroom opwekken. Is er iets mis? Dan krijgen we hier een melding van en nemen we contact met u op.
Voor monitoring en onderhoud van de zonnepanelen werken wij samen met Solarminds. Als er om een bepaalde reden geen of minder stroom wordt opgewekt, dan krijgen zij automatisch een melding. Vaak kunnen ze dit op afstand oplossen. Zo niet, dan bellen ze u om een afspraak te maken. Vermoedt u zelf een storing? Volg dan het stappenplan bij storingen.
Bij de aansluiting van uw zonnepanelen hangt onze installateur een informatieboekje en bovenstaand stappenplan in uw meterkast. Heeft u dit boekje niet of kunt u het niet (meer) vinden? Laat het ons dan weten. We sturen het u graag na. U kunt de informatie ook downloaden via de links hieronder:
Nee, de zonnepanelen worden schoon door de regen. Het schoonmaken van de zonnepanelen is alleen bij hoge uitzondering nodig en dit mag alleen de Zoncorporatie of een partner van ons doen. Als dit nodig is worden hier geen kosten voor bij u in rekening gebracht.
De producten die gebruikt worden hebben een CE-label en voldoen op het gebied van veiligheid. Zonnepanelen zijn net zo veilig als elk ander huishoudelijk elektrisch apparaat in uw huis.
De zonnesystemen worden geïnstalleerd door vakbekwame monteurs. Het materiaal voldoet aan alle veiligheidsnormen en -richtlijnen. De Zoncorporatie heeft intussen meer dan 15.000 woningen voorzien van zonnepanelen. Er is nog nooit sprake geweest van brand.
Onze zonnepanelen hebben nog nooit een brand veroorzaakt, maar het kan natuurlijk voorkomen dat u door een andere oorzaak te maken krijgt met een huisbrand. Wij houden altijd rekening met hoe wij de panelen installeren, zodat de brandweer geen last heeft van de zonnepanelen bij het blussen van een brand.
Nee dit kan niet. De monitoring van onze zonnepanelen wordt gedaan door middel van een simkaart. Ze zijn dus niet verbonden met uw eigen internet. Daarom loopt u geen risico om gehackt te worden doordat u zonnepanelen heeft.
Over de Zoncorporatie
Wij zijn een zonnepanelenbedrijf uit Amsterdam en we werken samen met verschillende woningcorporaties in heel Nederland. Wij doen alles rondom de zonnepanelen, van informeren tot installeren. Op www.dezoncorporatie.nl kunt u meer lezen over wat wij doen.
Intermaris heeft als doel om betaalbare woningen mogelijk te maken. Daarvoor werken ze samen met partners. Wij van de Zoncorporatie hebben zonnepanelen geïnstalleerd bij meer dan 15.000 huurwoningen van verschillende corporaties verspreid door Nederland. We hebben veel kennis over het huren van zonnepanelen en kunnen u hier alles over vertellen. Wij informeren over, installeren en zorgen voor het onderhoud van de panelen.
